ΔΕΠ-Υ και μαθησιακές δυσκολίες
Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ έχουν διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες, λόγω της παρουσίας δυσκολιών που σχετίζονται με την συμπεριφορά (δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις με ενήλικες και συνομηλίκους) και τις μειωμένες μαθησιακές επιδόσεις (δυσκολίες στην ολοκλήρωση εργασιών εντός του καθορισμένου χρόνου, εξαιτίας της ανάγκης για κινητικότητα και του περιορισμένου εύρους προσοχής) (Rocha & Del Prette, 2010).
Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ μπορεί να εμφανίσουν μειωμένη επίδοση στο σχολείο. Παρουσιάζουν σημαντική δυσκολία τόσο στην ολοκλήρωση των εργασιών όσο και στην παρακολούθησης της ροής της τάξης. Οι δυσκολίες αυτές εξηγούνται από σημαντικούς περιορισμούς στην επικέντρωση και διατήρηση της προσοχής, καθώς και από τις μη επαρκώς αναπτυγμένες δεξιότητες αυτορρύθμισης, μεταγνωστικών δεξιοτήτων, μνήμης καθώς και άλλων επιτελικών λειτουργιών.
Δυσκολίες στους τομείς της ανάγνωσης, της ορθογραφίας, των μαθηματικών, της γραφής και της γλώσσας, μπορεί να υπάρχουν σε μια μερίδα παιδιών με ΔΕΠ-Υ (Barkley, 2002). Ωστόσο ιδιαίτερη δυσκολία παρουσιάζεται συχνά στο επίπεδο της γραπτής έκφρασης. Σύμφωνα με μια πρόσφατη συστηματική ανασκόπηση της ερευνητικής βιβλιογραφίας των Cheng και συν. (2022), οι μαθητές με ΔΕΠ-Υ είναι πιθανό να έχουν περισσότερες δυσκολίες στην απόδοση γραπτού λόγου από ό,τι οι συμμαθητές τους. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, διότι υπάρχουν ενδείξεις ότι η επίδοση στην παραγωγή γραπτού λόγου μπορεί επίσης να σχετίζεται θετικά με τη συνολική ακαδημαϊκή επίδοση των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με ΔΕΠ-Υ. Σε γενικές γραμμές, η χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση νοείται ως επίδοση κάτω από το επίπεδο που αναμένεται για την ηλικία, τις ικανότητες και τις δυνατότητες του ατόμου (Marturano & Elias, 2016), ενώ η ακαδημαϊκή επάρκεια αποτελεί δείκτη ψυχοκοινωνικής προσαρμογής, συσχετιζόμενη θετικά με τις κοινωνικές δεξιότητες και αρνητικά με τις μαθησιακές δυσκολίες (Del Prette et al, 2016). Κάποια παιδιά με ΔΕΠ-Υ μπορεί να πετυχαίνουν καλές επιδόσεις σε σταθμισμένες δοκιμασίες που μετρούν την μαθησιακή επάρκεια, αλλά να παρουσιάζουν μαθησιακή υποεπίδοση.