Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) είναι μια από τις πιο συχνές νευροαναπτυξιακές διαταραχές που επηρεάζουν τα παιδιά στο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί που έχουν μαθητές με ΔΕΠ-Υ στην τάξη τους, συχνά αντιμετωπίζουν προκλήσεις όσον αφορά τη συγκέντρωση των μαθητών, την οργάνωση της δουλειάς τους και τη διαχείριση της υπερκινητικότητάς τους. Ωστόσο, υπάρχουν αποτελεσματικές στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον μάθησης που υποστηρίζει την πρόοδο των μαθητών με ΔΕΠ-Υ.
Μία από τις βασικές στρατηγικές είναι η χρήση δομημένων ρουτινών και καθημερινών χρονοδιαγραμμάτων. Οι μαθητές με ΔΕΠ-Υ λειτουργούν καλύτερα σε ένα περιβάλλον που προσφέρει προβλεψιμότητα και σταθερότητα. Η καθιέρωση ξεκάθαρων στόχων για κάθε μάθημα και η χρήση απλών οδηγιών μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να παραμείνουν συγκεντρωμένα στην εργασία τους. Επιπλέον, η δημιουργία συγκεκριμένων σημείων διαλείμματος επιτρέπει στους μαθητές να αποφορτίζονται από την ένταση και να επιστρέφουν στη μάθηση με αυξημένη συγκέντρωση.
Εξίσου σημαντική είναι η εφαρμογή θετικής ενίσχυσης και κινήτρων. Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ συχνά ανταποκρίνονται καλά στην επιβράβευση για την προσπάθεια που καταβάλλουν, παρά για την απόλυτη επιτυχία. Η επιβράβευση μπορεί να λάβει πολλές μορφές, από απλά επαινετικά λόγια μέχρι μικρές ανταμοιβές. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν ατομικά συστήματα επιβράβευσης ή ομαδικά για να ενισχύσουν την αίσθηση της προόδου και της συμμετοχής των μαθητών με ΔΕΠ-Υ στην τάξη.
Τέλος, η προσαρμογή της φυσικής διάταξης της τάξης μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη των μαθητών με ΔΕΠ-Υ. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να τοποθετήσουν αυτούς τους μαθητές σε θέσεις που μειώνουν τους περισπασμούς, όπως κοντά στον δάσκαλο ή μακριά από παράθυρα και πολυάσχολα σημεία της τάξης. Η χρήση οπτικών βοηθημάτων και η παροχή ειδικών εργαλείων, όπως λίστες υποχρεώσεων, μπορούν επίσης να βοηθήσουν τους μαθητές να παρακολουθούν τη δουλειά τους και να ολοκληρώνουν τις εργασίες τους με περισσότερη αυτοπεποίθηση.