Skip to main content

Δυσορθογραφία

Τι είναι η Δυσορθογραφία;

Η δυσορθογραφία είναι η ειδική μαθησιακή δυσκολία που σχετίζεται με την επίμονη δυσκολία ανάπτυξης δεξιοτήτων ορθογραφημένης γραφής.

Με τον όρο ορθογραφημένη γραφή εννοούνται

  • η ακριβής κωδικοποίηση κάθε ήχου σε μία λέξη με το αντίστοιχο γράφημα (π.χ. λ-α-γ-ό-ς και όχι λ-α-χ-ό-ς)
  • η σωστή εφαρμογή των ορθογραφικών κανόνων στα διάφορα μέρη του λόγου -ρήματα, ουσιαστικά, μετοχές, επίθετα, επιρρήματα- πχ. Τα ρήματα σε -ίζω γράφονται με <ι>, καθώς και τα παράγωγά τους, όπως μετακομ-ίζω, μετακόμ-ιση.
  • η σωστή επιλογή των γραφημάτων (ο/ω, ι/η/υ/ει/οι, αι/ε) στα θεματικά μέρη των λέξεων -ιστορική ορθογραφία- όπως η λέξη πηγ-ή και τα παράγωγά της πηγ-άζω, πηγ-άδι.
  • η ορθή χρήση του τόνου
  • η ορθή χρήση των σημείων στίξης

Όπως επισημαίνουν οι Πρωτόπαππας και συν (2013)

Η ελληνική γλώσσα θεωρείται σχετικά διαφανής από ορθογραφική άποψη.  Μια πρόσφατη ποσοτική μελέτη υπολόγισε ότι η συνέπειά της είναι περίπου 95 % προς την ανάγνωση και περίπου 80 % προς την ορθογραφία (Protopapas & Vlahou, 2009). Υπάρχει επομένως μια σημαντική ασυμμετρία μεταξύ ανάγνωσης και ορθογραφίας, η οποία προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι υπάρχουν εναλλακτικές ορθογραφίες για τα φωνήεντα. Υπάρχουν 27 φωνήματα συμφώνων και 5 φωνήεντα στην τυπική νεοελληνική, τα οποία γράφονται με 24 γράμματα (συν μια τελική μόνο παραλλαγή). Αντιμετωπίζοντας τα γράμματα με διακριτικά ως ξεχωριστά γράμματα, υπάρχουν 84 γραφήματα (συμπεριλαμβανομένων των τυπικών διγράφων και άλλων συνδυασμών), που συμμετέχουν σε συνολικά 118 μοναδικές αντιστοιχίσεις γραφήματος-φωνήματος.

Επίσης, η ελληνική είναι μια πλούσια μορφολογικά γλώσσα, που σημαίνει ότι έχει πολύμορφο κλιτικό σύστημα και άρα έναν σημαντικό αριθμό κανόνων με βάση τους οποίους γράφονται οι λέξεις στις διάφορες μορφές τους (Ράλλη, 2005).

Οι ιδιαιτερότητες αυτές της νέας ελληνικής γλώσσας είναι που δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.

Πρώιμες ενδείξεις

Ήδη από την Α΄ Δημοτικού τα πρώτα σημάδια της δυσορθογραφίας κάνουν την εμφάνισή τους. Τα συνηθέστερα λάθη στο στάδιο αυτό είναι οι αντικαταστάσεις φωνημάτων, η δυσχερής και δυσανάγνωστη γραφή καθώς και η επίμονη καθρεπτική γραφή.

Μέση και ύστερη σχολική ηλικία

Αργότερα, αν και κάποια από αυτά τα πρώιμα σημάδια δυσορθογραφίας ενδέχεται να αποκατασταθούν, αντικαθίσταται από άλλα, όπως είναι η επίμονη δυσκολία εφαρμογής απλών γραμματικών κανόνων (πχ. Όλα τα ρήματα στο α΄ενικό πρόσωπο γράφονται με ωμέγα), η αδυναμία ανάκλησης της θεματικής ορθογραφίας απλών και υψηλής συχνότητας λέξεων (πχ μητέρα).

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση των δεξιοτήτων ορθογραφημένης γραφής πραγματοποιείται κυρίως με σταθμισμένα εργαλεία, μπορεί όμως για την συλλογή επιπλέον πληροφοριών να αξιοποιηθούν και μη σταθμισμένες δοκιμασίες, όπως είναι η αξιολόγηση από ορθογραφική άποψη ενός συνεχούς κειμένου που έχει αναπτύξει ο μαθητής ή η μαθήτρια.

Επιπλέον τα παιδιά με δυσορθογραφία μπορεί να παρουσιάζουν δυσκολίες που σχετίζονται με την προσοχή και την μνήμη.

Παρέμβαση

Σκοπός των προγραμμάτων βελτίωσης της ορθογραφίας είναι η ανάπτυξη της ρητής γνώσης των ορθογραφικών κανόνων και η ανάπτυξη στρατηγικών για την εφαρμογή τους.

Για την ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού προγράμματος παρέμβασης στην ορθογραφία απαιτείται αρχικά να εντοπιστούν με ακρίβεια και πληρότητα τα είδη των ορθογραφικών λαθών. Στην συνέχεια δομείται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα με ξεκάθαρη στόχευση. Τα προγράμματα πάντα ακολουθούν τις ερευνητικά τεκμηριωμένες διδακτικές προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση της δυσορθογραφίας και ενσωματώνουν στοιχεία της πολυαισθητηριακής προσέγγισηςε, των μεθόδων διδασκαλίας του λεξιλογίου και της συστηματικής και σαφούς διδασκαλίας.

Η σημασία της ειδικής μαθησιακής παρέμβασης στην ορθογραφία

Η δυσορθογραφία μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις τόσο στην αναγνωστική κατανόηση όσο και στην γραπτή έκφραση. Τα παιδιά με δυσκολίες στην ορθογραφία συχνά δυσκολεύονται να εντοπίσουν το νόημα άγνωστων λέξεων, συγχέουν ομόηχες λέξεις και παράγουν κείμενα περιορισμένα σε έκταση και ποιότητα. Για τους λόγους αυτούς είναι απαραίτητο οι δυσκολίες να εντοπίζονται και να αντιμετωπίζονται πρώιμα.

Δώστε στο παιδί σας την υποστήριξη που του αξίζει

Είμαστε εδώ για να στηρίξουμε το παιδί σας σε κάθε βήμα της μαθησιακής του πορείας.

Εάν αναζητάτε μια εξατομικευμένη προσέγγιση που θα βοηθήσει το παιδί σας να ξεπεράσει τις προκλήσεις και να αναπτύξει τις δεξιότητές του, επικοινωνήστε μαζί μας σήμερα.

Μαζί, μπορούμε να διαμορφώσουμε το μέλλον του.

Επικοινωνία