Προφίλ Παιδιών με Δυσλεξία: Πώς Αναγνωρίζουμε τις Ανάγκες τους;
Η δυσλεξία είναι μια νευροβιολογικής βάσης ειδική μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει κυρίως την ανάγνωση, την ορθογραφία και, σε πολλές περιπτώσεις, την κατανόηση του γραπτού λόγου. Ωστόσο, κάθε παιδί με δυσλεξία είναι μοναδικό. Παρότι υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά, το προφίλ τους μπορεί να διαφέρει σημαντικά. Η κατανόηση αυτών των χαρακτηριστικών είναι το πρώτο βήμα για την έγκαιρη αναγνώριση και την αποτελεσματική υποστήριξη των παιδιών.
1. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των παιδιών με δυσλεξία;
Τα παιδιά με δυσλεξία συνήθως παρουσιάζουν:
-
Δυσκολία στην ανάγνωση λέξεων: Μπορεί να διαβάζουν αργά, να κομπιάζουν, να παραλείπουν ή να αντικαθιστούν λέξεις.
-
Ανορθόγραφη γραφή: Παρουσιάζουν δυσκολίες στην ορθογραφία ακόμα και συχνών ή φωνολογικά απλών λέξεων.
-
Αδυναμία απομνημόνευσης ορθογραφικών κανόνων ή λεκτικού υλικού (π.χ. πίνακες πολλαπλασιασμού).
-
Καλή κατανόηση του προφορικού λόγου: Συνήθως δεν έχουν πρόβλημα στην προφορική επικοινωνία.
-
Διαφορετικά επίπεδα λεξιλογίου: Μπορεί να έχουν πλούσιο προφορικό λεξιλόγιο, αλλά φτωχή γραπτή έκφραση.
-
Εργαζόμενη μνήμη περιορισμένης έκτασης: Δυσκολεύονται να συγκρατήσουν πληροφορίες προσωρινά για να ολοκληρώσουν μία εργασία (π.χ. αντιγραφή από τον πίνακα).
-
Χαμηλή αυτοεκτίμηση: Συχνά αισθάνονται «λιγότερο ικανοί» σε σχέση με τους συνομηλίκους τους λόγω της σχολικής αποτυχίας.
2. Συνυπάρχουσες δυσκολίες
Σημαντικό είναι να αναγνωρίσουμε ότι η δυσλεξία μπορεί να συνυπάρχει με άλλες δυσκολίες όπως:
-
Δυσγραφία (δυσκολία στη γραφή)
-
Δυσαριθμησία (δυσκολία στα μαθηματικά)
-
Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ)
-
Γλωσσική καθυστέρηση σε μικρότερες ηλικίες
3. Δυνατά σημεία των παιδιών με δυσλεξία
Παρά τις δυσκολίες τους, τα παιδιά με δυσλεξία συχνά παρουσιάζουν:
-
Δημιουργική σκέψη και φαντασία
-
Ικανότητα επίλυσης προβλημάτων με εναλλακτικό τρόπο
-
Ικανότητα στην τέχνη, τη μουσική ή τη μηχανική
Είναι σημαντικό να ενισχύουμε αυτά τα δυνατά σημεία, ώστε να χτίζεται η αυτοπεποίθηση του παιδιού.
4. Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
-
Παρατηρήστε το παιδί σας με ενσυναίσθηση και χωρίς σύγκριση με άλλα παιδιά.
-
Αναζητήστε εξειδικευμένη αξιολόγηση από ειδικό παιδαγωγό ή ψυχολόγο.
-
Επενδύστε σε κατάλληλες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις (π.χ. προγράμματα παρέμβασης ανάγνωσης).
-
Συνεργαστείτε με το σχολείο για εξατομικευμένη υποστήριξη.
-
Υποστηρίξτε το παιδί συναισθηματικά και δημιουργήστε θετικές εμπειρίες μάθησης.
Συμπέρασμα
Η κατανόηση του προφίλ των παιδιών με δυσλεξία είναι ουσιαστική για την έγκαιρη παρέμβαση και την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησής τους. Στην «Ευλεξία» προσφέρουμε εξειδικευμένες παρεμβάσεις που σέβονται τον ιδιαίτερο τρόπο μάθησης κάθε παιδιού. Γνωρίζοντας πώς να βλέπουμε πίσω από τη δυσκολία, μπορούμε να αναγνωρίσουμε το δυναμικό του κάθε παιδιού και να το βοηθήσουμε να ανθίσει.
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
-
Shaywitz, S. (2003). Overcoming Dyslexia: A New and Complete Science-Based Program for Reading Problems at Any Level. New York: Knopf.
-
Snowling, M. J. (2019). Dyslexia: A Very Short Introduction (2nd ed.). Oxford University Press.
-
Nicolson, R., & Fawcett, A. (2008). Dyslexia, Learning, and the Brain. MIT Press.
-
Reid, G. (2020). Dyslexia: A Practitioner’s Handbook (5th ed.). Wiley-Blackwell