Skip to main content

Η Σημασία της Αυτόνομης Μάθησης για τα Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες

Η μαθησιακή πορεία κάθε παιδιού είναι μοναδική. Για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες — όπως η δυσλεξία, η δυσορθογραφία— ή και ΔΕΠ-Υ, η καθημερινή μελέτη μπορεί να παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες. Παρά το γεγονός ότι η στήριξη από γονείς και εκπαιδευτικούς είναι καθοριστικής σημασίας, όταν παρέχεται με υπερβολική καθοδήγηση, ενδέχεται να περιορίσει την ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτονομίας, οι οποίες είναι απαραίτητες για τη σταδιακή ενδυνάμωση και την πρόοδο των μαθητών.

Στο σημείο αυτό αναδεικνύεται η σημασία της αυτόνομης ή αυτορρυθμιζόμενης μάθησης (self-regulated learning), μια έννοια που έχει μελετηθεί εκτενώς στη διεθνή βιβλιογραφία. Όπως τονίζει ο Barry Zimmerman (2002), καθηγητής εκπαιδευτικής ψυχολογίας στο City University of New York, οι μαθητές που αναπτύσσουν δεξιότητες αυτορρύθμισης δεν είναι απλώς καλύτερα προετοιμασμένοι για τις σχολικές προκλήσεις· είναι σε θέση να μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν, να οργανώνουν τον χρόνο και τις στρατηγικές τους και να αποκτούν εφόδια διά βίου.

Τι είναι η Αυτόνομη Μάθηση

Ο Zimmerman (2002) ορίζει τους αυτορρυθμιζόμενους μαθητές ως ενεργούς συμμετέχοντες στη μάθηση. Οι μαθητές αυτοί

  • Θέτουν συγκεκριμένους στόχους και επιλέγουν στρατηγικές.
  • Χρησιμοποιούν γνωστικές τεχνικές για να επεξεργαστούν και να κατακτήσουν τη γνώση.
  • Παρακολουθούν την πρόοδό τους και αναστοχάζονται.

Μάλιστα, το κυκλικό μοντέλο της αυτορρύθμισης περιλαμβάνει τρεις διαδοχικές φάσεις:

  1. Φάση Προετοιμασίας (Forethought): Ανάλυση έργου  & Ανάπτυξη Κινήτρων
  2. Φάση Εκτέλεσης (Performance): Αυτό έλεγχος & Αυτό- παρακολούθηση
  3. Φάση Αυτοαντανάκλασης (Self-Reflection): Αξιολόγηση  & Αναστοχασμός

 

Το μοντέλο αυτό αναδεικνύει ότι η αποτελεσματική μάθηση δεν είναι γραμμική, αλλά τρόπος για συνεχή βελτίωση και ανάπτυξη δεξιοτήτων.

 

Γιατί Είναι Κρίσιμη για Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες συχνά βιώνουν σχολικές αποτυχίες που μειώνουν την αυτοεκτίμησή τους και αποδυναμώνουν την επιθυμία για προσπάθεια. Έρευνες (Deci & Ryan,2000˙ Schunk & Zimmerman,2012) δείχνουν ότι η αίσθηση αυτονομίας ενισχύει το εσωτερικό κίνητρο, κάνοντας τον μαθητή πιο ανθεκτικό απέναντι στις δυσκολίες που συναντά.

Παράλληλα, τα παιδιά που καλλιεργούν δεξιότητες οργάνωσης, στρατηγικής και αναστοχασμού, ενισχύουν την αυτοαποτελεσματικότητά τους (self-efficacy), δηλαδή την πίστη ότι μπορούν να τα καταφέρουν. Η πίστη αυτή στον εαυτό και στις δυνατότητες είναι καθοριστικής σημασίας τόσο για την ακαδημαϊκή, όσο και για την προσωπική πρόοδο.

Πώς Καλλιεργείται η Αυτόνομη Μάθηση

Η ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτόνομης μάθησης δεν είναι ένας αυτοματισμός, αλλά χρειάζεται σχέδιο, δομή και καθοδήγηση. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι δεξιότητες αυτορρύθμισης μπορούν να διδαχθούν, ενώ συμβάλλουν σημαντικά στην ενεργοποίηση των κινήτρων και την κατάκτηση των στόχων. Συνοπτικά απαιτούνται:

  • Σαφής στοχοθέτηση: Εκπαίδευση στο να θέτει το παιδί κοντινούς, ρεαλιστικούς στόχους (“Σήμερα θα μάθω πέντε νέες λέξεις” αντί για τη γενική διατύπωση “θα διαβάσω καλύτερα”).
  • Χρήση εργαλείων: Ένταξη χαρτών εννοιών, χρωματικών κωδίκων, και σε κάποιες περιπτώσεις ψηφιακών εργαλείων και εφαρμογών που βοηθούν στην οργάνωση.
  • Αυτοπαρακολούθηση: Καταγραφή προόδου με ημερολόγια μελέτης, λίστες ελέγχου και απλές ανατροφοδοτήσεις.
  • Αναστοχασμός: Συζητήσεις ή γραπτές σημειώσεις σχετικά με το τι ήταν αποτελεσματικό, τι  όχι, και τι χρειάζεται αλλαγή.
  • Κατάλληλη εκπαιδευτική παρέμβαση: Καθοδήγηση μέσω μοντελοποίησης και σταδιακή απομάκρυνση της βοήθειας.

Η αυτόνομη μάθηση είναι πολύ περισσότερο από μία εκπαιδευτική τεχνική: είναι μία δεξιότητα ζωής. Με την κατάλληλη καθοδήγηση, στήριξη και εργαλεία, κάθε παιδί —ακόμα και με μαθησιακές δυσκολίες— μπορεί να μάθει να διαχειρίζεται τις δυσκολίες του, να επιμένει, να καλλιεργεί την αυτοπεποίθησή του και να πιστεύει στις δυνατότητές του.

Όπως έχει πει ο Zimmerman (2002): «Το να γίνει ένα παιδί αυτορρυθμιζόμενος μαθητής είναι το θεμέλιο για τη διά βίου μάθηση.»

«Η Θεωρία στην Πράξη: Η Αυτόνομη Μάθηση στην Ευλεξία»

Στην Ευλεξία η θεωρία της αυτορρυθμιζόμενης μάθησης γίνεται πράξη μέσα από δραστηριότητες που ενισχύουν την ικανότητα των παιδιών να οργανώνουν τη μελέτη τους, να αξιολογούν την πρόοδό τους και να αναστοχάζονται πάνω στις στρατηγικές που χρησιμοποιούν. Οι παρεμβάσεις μας περιλαμβάνουν την καλλιέργεια γνωστικών και μεταγνωστικών δεξιοτήτων, καθώς και δεξιοτήτων ανάπτυξης κινήτρων, που βελτιώνουν σημαντικά τόσο τις μαθησιακές επιδόσεις όσο και την αυτονομία των παιδιών. Στην Ευλέξια αναπτύσσουμε δραστηριότητες που ενθαρρύνουν τα παιδιά να θέτουν σαφείς στόχους, να παρακολουθούν συστηματικά την πρόοδό τους και να πειραματίζονται με διαφορετικές μεθόδους μάθησης, ώστε να ανακαλύπτουν πώς να μαθαίνουν πιο αποτελεσματικά. Η διαδικασία υποστηρίζεται από ευχάριστα και πρακτικά εργαλεία, όπως ημερολόγια μάθησης, οπτικοποιημένους πίνακες παρακολούθησης και σύντομες συζητήσεις αναστοχασμού στο τέλος κάθε μαθήματος. Τα παιδιά αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, οργανώνουν τη μελέτη τους πιο αποτελεσματικά, αναπτύσσουν ανεξαρτησία στη μάθηση και εφαρμόζουν δημιουργικές στρατηγικές τόσο στο σχολείο όσο και στην καθημερινή τους ζωή.